----- Teknisk forum -----
Arkivert diskusjonsforum :  Teknisk forum for Norsk Tempoklubb The fastest message board... ever.
Dette er det gamle forumet som nå er stengt. Det er ikke mulig å postere her, men vi har valgt å beholde det siden det er mye nyttig informasjon her. Bruk søkefunksjonen for å finne informasjon.  
Sitronsyre som rustløser i tank
Lagt inn av: TriggerThor ()
Dato: feb. 22, 2011 19:40

Her er Tanken til min 98ccm.1938 modell .Har i 3 år slitt med at etter en tid løsner rust partikler og tetter siler og forgassen,er drit lei dette
I går tok jeg (etter tips) 100 gram sitronsyre blandet ut i 6l. vann og helte på tanken, i dag så jeg at dette virker.Da kjøpte 75g sitronsyre til og blandet ut i 3l. vann og helte også dette i tanken.
Bildet viser at det ser mye renere i tanken der syra har virket .
Lureer nå på: må jeg nøytralisere med natron etter jeg har vasket tanken ren? confused smiley

Re: Sitronsyre som rustløser i tank
Lagt inn av: Kåre Wetten ()
Dato: feb. 22, 2011 22:15

Godt å se at det virker! Regner med å få høre mer framover!

Vennlig hilsen Kåre Wetten.

Lagt inn av: atzz ()
Dato: feb. 22, 2011 22:44

Jeg har hatt gode erfaringer med sitronsyre jeg også! Delene til girkassa på tempoen ble nesten som nye etterpå!

Etter endt behandling så er det bare å skylle godt i vann =)

Kas også nevnes at løsningen wister futten etter en stund!

Her er mitt resultat, tok desverre ikke noe før-bilde:

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 22/02/2011 22:46 av atzz.

Lagt inn av: Doffen ()
Dato: feb. 23, 2011 17:25

Ja sitronsyre har jeg brukt i mange år på stygge skruer og mye annet rart, det tar lakk også hvis man blander litt hardt. Jo det er et billig middel mot rust og gammel dritt men husk å nøytrlisere i rennede vann helst og sett inn med olje eller lignende.

Lagt inn av: Kjetil ()
Dato: feb. 23, 2011 17:58

Dette virker jo effektivt og må prøves, hvor får en kjøpt sitronsyre?

:[www.customhobbygarage.com]

Dato: feb. 23, 2011 18:08

Sitronsyre fås kjøpt på en hvilken som helst dagligvarebutikk =)

Lagt inn av: arnera ()
Dato: feb. 23, 2011 19:17

Lyger bilde? eller er mellom akselen skjeiv?

Dato: feb. 23, 2011 21:00

Den er snore rett den, så er nok bildet!

Dato: feb. 23, 2011 21:19

Ja da har du litt av en kamera vinkel, som får den til og se ut som om den er bøyd fra knastene og opp til tannhjulet.

Kan ikke stole på et kamera heler lengresmiling smiley

Lagt inn av: Doffen ()
Dato: feb. 24, 2011 09:04

Ja der ser man et bilde lyver, den ser veldig skev ut må jeg si. Men er en del jobb på delene før de kan settes i en motor.

Dato: feb. 25, 2011 18:20

Måtte etterfylle 6 poser sitron syre, da det ikke skjedde noe særlig i tanken i dag. Futten var borte som atzz sathumbs down
Hvor mye Sitronsyre har dere på tanken? Min tank tar 11.L.

KJØRER TEMPO SPORT 98.CCM.ALDER 75 ÅR OG TEMPO TRIGGER SPORT 810 ALDER 46 ÅR, + Tempo Corvette 290. 46år

Dato: feb. 28, 2011 21:30

Etter en ca 1 uke ser Tanken slik ut innv, stor forbedring syntes jeg
Vanskelig å få tatt bra bilde

[www.tempoklubben.com]

Her er tanken grundig vasket og lagt til tørk på lun ovn i kjelleren for å få bort alt vann og fukt

[www.tempoklubben.com]

Gleder meg alt til Søndag 27.Mars til sommeren begynner for Tigerstaden Tempoer med Primus løpet

KJØRER TEMPO SPORT 98.CCM.ALDER 75 ÅR OG TEMPO TRIGGER SPORT 810 ALDER 46 ÅR, + Tempo Corvette 290. 46år

Lagt inn av: Pucher`n ()
Dato: mars 03, 2011 10:48

Har noen prøvet coca cola på tanken? winking smiley

Dato: mars 03, 2011 11:31

Coca Cola eller Solo eller annet med ascorbin (sitronsyre) i går an å bruke, men mye mer glissete ettersom det er veldig mye sukker i colaen.
Ellers blir det nesten det samme som citronsyre eller eddiksyre, vinsyre, forforsyre (disse syrene er jo konserveringsmidler slik at produktet skal ha en viss holdbarhet). Det er citronsyra i colaen som gjør at rustne spikere er blant natten over. Tror bare at Thor blandet litt tynt!

Dato: mars 03, 2011 17:26

Forstår ikke hvorfor Thor ikke tilsatte en del Natron? Så hadde han fått et godt produkt utav dette: nemlig bruspulversmiling smiley

Lagt inn av: Pucher`n ()
Dato: mars 04, 2011 15:04

Har foresten sett noen har snaps på mopedtank dette er supert men spørsmålet er om blandinga får stå i fred.

Lagt inn av: D.Johnsen ()
Dato: mars 10, 2011 11:00

Blir ikke fosforsyre vel "tøft"...Mener jeg har hørt at man har etset ut brukne pinnbolter i motorblokkker med fosforsyre...så da løser det vel også jern..Blandingsforholdet må ihvertfall ikke bli mange prosent.Har hørt at man kan få bestilt saltsyre,svovelsyre etc.på apoteket.Husk syre i vann det går ann...Ikke motsatt.

Det kan være en ulempe....bestiller du slike ting og foreksempel peroksyd. H2 O2 så kan du få terrorpolitiet på døra....De er ikke så glad i hjemmelagede bomber

D.Johnsen

Lagt inn av: Sachs motor ()
Dato: aug. 03, 2012 09:09

Er det noen der ute som vet hvor man får større forpakning med sitron syre for den jeg fant på Rema 1000 var bare på 23 gram. og kostet kr. 12,50. ??? smoking smileysmoking smiley

De hadde bare 3 poser igjen og de blir vel noe svakt på en Taifun tank. ??

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 03/08/2012 09:28 av Sachs motor.

Dato: aug. 03, 2012 14:37

Tror kanskje Felleskjøpet har i større kvanta som 10 kilossekker, men da må du vel være bonde for å få kjøpt. Eg veit ikkje!

Beklager, du har ikke tillatelsetil å legge inn / svare i dette forumet.
This forum powered by Phorum.