Brukerverktøy

Nettstedverktøy


Sidefelt

Innholdsfortegnelse

bruk:kjede-drev:standard

Kjede og drev Standard

Fra Tempopostens tekniske sider av John Medhus.

Dette nummerets utgave av Teknisk Spalte har sin bakgrunn i en henvendelse fra medlem Pål Gundersen fra Østfold. Han har brukt høst og vinter til å forbedre og motormessig oppgradere en Standard 1953 modell med en 200cc motor. Pål går grundig til verks og har et våkent øye for detaljer.

Med dette som innledning fikk jeg en henvendelse av Pål vedrørende kjede / drev oppsettet på Standard´en. Han beskrev en oppførsel under kjøring som satte ham på sporet av å få undersøkt dette nærmere. Det skulle vise seg at det som for meg virket å være en utvetydig spesifikasjon av kjedetype og dertil hørende drev viste seg å slå sprekker… Standard´en er nemlig originalt oppsatt med ½ x ¼ kjede, men med rullediameter på 8,51mm. De fleste har nok kjøpt et 420 kjede ved fornying av kjedeoverføringen, men dette kjedet har ruller med 7,75mm diameter. Joda, det passer på lenkelengden (pitch) og bredden, og selvfølgelig vil jo også ruller med mindre diameter passe i et drev som er beregnet for større rullediameter.

Og det er her problemet kommer inn. Jeg antar at mange som meg ikke har tenkt over dette siden ting tilsynelatende passer så fint sammen. Men det er sammenblandingen av originale eller drev slipte etter originale mål sammen med et 420 kjede som utløser potensielle mishagsytringer fra drivverket. Det var som en brikke falt på plass for mitt vedkommende da min egen 1953 Standard kvitterer med en vibrasjonsaktig tilbakemelding ved motorbremsing i bestemte hastigheter.

Og ganske riktig – mistanken ble fort bekreftet ved sjekk og måling av drevene. Jeg har originalt Sachs fremdrev, men bakdrevet er også slipt etter Øglænd spec. Den enkleste måten å sjekke på krever at man har en bit av et 428 kjede (1/2 x 5/16 x 8,51). Som dere ser så har dette veldig vanlige kjedet samme rullediameter som det originalt monterte Sandard kjedet – bare med litt ekstra bredde. 428 kjedet er brukt på bl.a. Taifun/Sport med 175cc motor, Fighter, Sprint 100, etc. Rull over dette kjedet på bakdrevet og sjekk om det passer perfekt i gropene. Det samme for fremdrevet dersom man mistenker dette å være et repro drev.

Det er blandingen av kjede og drev som kan forårsake hendelser som beskrevet. Men dersom man innehar drev som er slipt til 420 kjedet både foran og bak så er det helt OK. Det forekommer meg at Pål var i kontakt med Kjell Berg om problemstillingen der det ble bekreftet at nyproduserte drev følger 420 spec´en.

Men har man drev av den originale sorten så vil jeg anbefale et bytte av 420 kjedet. Jeg brukte en del timer på nettsøk for å komme til bunns i problemstillingen, og hvorvidt kjeder av original dimensjon fremdeles var å få tak i. På Wikipedia finner man bare en tabell over de vanlige kjedene. 415 er til moped, 420 til Sprint 50/Trigger etc.

Men etterhvert kom jeg frem til følgende leverandør (link): http://www.kettentechnik-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=423

Her er det mulig å bestille kjedet i metervis til en overkommelig pris. Kjedet har typebenevnelsen 423. Så dersom denne artikkelen gir deg grunn til mistanke så er det bare å ta fatt med måling evt. uttesting ved bruk av beskrevet metode. Lykke til!

bruk/kjede-drev/standard.txt · Sist endret: 2017/02/18 09:05 av webmaster