ERIK JOYS

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 25)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Lys. Fusking. #92666
    ERIK JOYS
    Moderator

    Svinghjulet på 125/150 passer dessverre ikke. Jeg har sett innlegg om Re-magnetisering av svinghjul i Norge men husker dessverre ikke hvem som gjør dette. Legg gjerne ut dette spørsmålet på Facebook, Temposidene.

    som svar til: Lys. Fusking. #92661
    ERIK JOYS
    Moderator

    Den vanligste årsaken til dette er svak magnetisme i magnetene i svinghjulet. Hvis du har mulighet til å prøve et annet svinghjul som fungerer ok så vil du isåfall få dette bekreftet.

    som svar til: Bilde av støtta, og bakbrems på 1958 swing? #92588
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Marius,
    Hvis du logger deg inn på Tempoklubben sine sider og trykker på Teknisk Informasjon, Kataloger, Tempo Swing 150 1957 (selv om du har en 1958 modell er det meste likt til -57 modellen), videre til Swing MC 21 så vil du finne `Andre Bilder og Detaljbilder. Disse bildene kan detaljforstørres og viser en hel del du kan få bruk for. Ellers kan du også sjekke reservedelskataloger/hovedkataloger fra Øgland på de tekniske sidene våre. Lykke til!

    som svar til: Felg og eikestørrelse #92587
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Tommy,
    Har du spurt Kjell Berg AS? Gisle Huge i Bodø har også hatt mye spiler osv. til Tempo. Ellers kan du nok også få endel svar i Facebook-gruppen vår i Tempoklubben fra medlemmer der.

    som svar til: Motorolje #92586
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Arnt Morten,
    En to-takts motor som du har i mopeden din skal ha 4% oljeinnblanding i bensinen, dvs. 2 desiliter to-takts olje mineralsk eller syntetisk per 5 liter bensin. Jeg anbefaler å bruke bensin uten alkohol, dvs. 98 oktan. Denne totakts-oljen vil smøre stempel, sylinder og veivlagre. Girkassen er adskilt fra veivhuset og har sin egen olje, den skal og må være mineral 80w90 el. 75w90 GL1. Du får sikkert mange andre råd så som tran eller gressklipperolje men GL1- oljen er tilpasset denne motoren. Som tidligere nevnt fåes denne også i Temposhop og sendes fraktfritt til deg i litersflaske.

    som svar til: Motorolje #92542
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Arnt Morten,
    Gratulerer med en meget populær moped som garantert vil gi deg mye glede! For olje som skal blandes i bensinen kan du bruke enten 4% mineral to-takts olje (rimeligst) eller 4% syntetisk to-takts olje (noe dyrere). Mineral olje gir noe mere sot og røyk men fungerer ellers helt OK. Syntetisk gir god smøring, er lettere å blande i bensinen og røyker mindre. Til fem liter bensin skal du ha 2 dl olje (4%). Motoren skal ha mineral 80/90 GL1 olje, den fåes bl.a i Tempo Shop. Total oljemengde er 2dl. Ved oljebytte må også restolje i clutchhuset (høyre side) tømmes ellers vil det ved påfylling av 2dl ny olje bli noe for mye olje og da kan du få noe lekkasje ut via gir sjaltepinnen spesielt når mopeden står på sidestøtte.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Forgasser, 1959, 175 swing #92500
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Sven Olav,
    En Bing forgasser på en eldre Sachs-motor er ikke kjent for å være 100% tett, kanskje derfor de fleste med en slik motor har som vane å stenge bensinkranen hver gang man stopper men uansett så skal ikke flottørkammeret flyte over umiddelbart! Det er viktig at bensinnivået i forgasseren er riktig for at motoren skal gå skikkelig, hverken for lite eller for mye. Det et dessverre ikke uvanlig at en ny flottørnål ikke tetter skikkelig mot setet i flottørlokket og at det oppstår lekkasje, det jeg har gjort i slike tilfeller er å demontere lokket, demontere flottørnålen fra flottøren og forsiktig sette nålen i en boremaskin med noe fin ventil slipepasta på spissen. Trykk så lokket på spissen slik at den trykker mot setet i lokket og kjør boremaskinen i lav fart ca. 20-30 sekunder. Gjør ren nålen og setet med f.eks bremserens el.lign og gjenta en gang til. Det er viktig å fjerne restene av slipepastaen fullstendig etter denne operasjonen. Dette pleier å gjøre jobben med å få bukt med problemet. Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: sachs 175 ccm #92447
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Roger,
    En komplett Sachs SM55 175ccm i god stand er temmelig kostbar og blir ofte omsatt for rundt 15000:-. Det vil dog alltid være en viss risiko å kjøpe en sammensatt motor med kun selgers ord på at den er i god stand (så som veiv, girkasse, clutchdetaljer etc etc) med mindre selger er kjent og burde vite tilstand til denne.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92429
    ERIK JOYS
    Moderator

    God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
    Erik

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92428
    ERIK JOYS
    Moderator

    God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
    Erik

    som svar til: Simmerring veivaksel #92411
    ERIK JOYS
    Moderator

    Ja,du kan bore hull i kragen på den nye simmeringen. Et lite tips er å stikke boret gjennom en vinkork el. lign. slik at bare et par millimeter av boret stikker ut, dette for å unngå at boret skader simmeringen idet boret går igjennom stålkragen!

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92410
    ERIK JOYS
    Moderator

    Normalt sett skal det ikke være slakk i veiven i det hele tatt, slakken du beskriver kan være årsaken til vibrasjoner, isåfall må motoren deles, nye rammelagre monteres og veiv justeres/shimmes til riktig aksial (inn-ut) slakk. For å kontrollere kast i veivtappen bør girdeksel demonteres og måleur settes mot siden av svinghjul for så å dreie svinghjul rundt og sjekke måleur for kast.

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92335
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Vegard,
    Gratulerer med en meget populær moped, Corvette 380P er av de senere utgavene som har den kjente firegirs viftekjølte motoren som har vært i bruk siden begynnelsen på 1960-tallet. Grunnen til vibrasjon er vanligvis en av to årsaker, for å kontrollere dette må du demontere kick, girpedal og viftedeksel. Ta så tak i viften og kjenn for slakk inn-ut/opp-ned. Her skal det ikke være slakk men er det slakk opp/ned så vil dette gi vibrasjoner. Isåfall må motoren demonteres og nye rammelagre for veivakselen byttes og shimses inn. Andre ganger er det dessverre ikke uvanlig at noen har brukt hammer på svinghjulet for å demontere dette, dette kan skade veivtapp slik at svinghjulet får kast. Dette kan sjekkes ved å demontere viften og sakte dreie svinghjulet og med f.eks et lite skrujern holdes fast mot siden av svinghjulet (nesten kontakt) og observere evt. kast. Bruk av måleur vil selvsagt være enda bedre.
    Lykke til med Corvetten din!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: 175 ccm veiv #91644
    ERIK JOYS
    Moderator

    Hei Roy Jarle,
    For å bytte veivtapper så må veivskinkene presses frahverandre i en egnet presse og med tilleggsutstyr som sikrer en rett aksial bevegelse, dvs. at skinkene rundt rådelager ikke bøyer seg under avpressingen. Med begge veivskinkene demontert kan veivtappene presses ut i presse og nye presses på plass. Det er viktig at kilesporet for svinghjulet på denne tappen kommer i eksakt samme posisjon som før da dette vil sikre tenningstidspunktet. Før veiven igjen blir presset sammen må rådelager inspiseres og evt. byttes. Normalt sett gjøres dette i de fleste tilfeller. Etter av veivskinkene er presset sammen i egnet fikstur må veiven rettes slik at begge veivtapper ikke har noe kast i forhold til hverandre, her bruker man måleur.
    En slik veivoperasjon er krevende og kan ikke anbefales å gjøre for andre enn fagfolk på området. Kostnaden på en komplett reparasjon inkl. deler og arbeid bør sammenlignes med kostnaden for å evt. kjøpe en helt ny komplett veiv, hvis dette er til Sachs SM55 175ccm så selger Temposhop slike veiver til en god pris. Ellers har jeg flere ganger brukt Knut Halvorsen ( ved Eidsvoll?) til veivarbeid, han gjør skikkelig arbeid til en fornuftig pris.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys

    som svar til: Lys, 175 Swing. 1957. #91642
    ERIK JOYS
    Moderator

    I dette tilfellet begynner du i motsatt ende en ved lysproblemet. På bryterplaten har du to punkter som blir koplet sammen ved bryterstilling STOPP, en av disse to punktene er festet til ledningen som går til den svarte ledningen på motorkontakten. Ta en løs testledning og gi den en skikkelig jord (f.eks.på motoren), ta så den andre enden og berør først det ene punktet på bryterplaten som nevnt over, hvis ikke motoren stopper prøv så det andre punktet. Hvis motoren stopper nå så mangler bryterplaten jord på det første punktet. Hvis motoren ikke reagerer på noen av punktene så er forbindelsen brutt til motoren. Dårlig kontakt på motorkontakten? Du kan ta øverste del av motorkontakt av, (vær forsiktig her, disse kontaktene er laget av bakelitt og går lett i stykker!) med bryterkontakten demontert start så motoren. Bruk en vanlig prøvelampe som du jorder i motoren, berør så en og en av de tre punktene på motorkontakten som står igjen på motorblokken. En av de kommer fra stiften i tenningsanlegget og når du treffer/jorder denne vil motoren stoppe. Hvis den gjør det sjekker du forbindelsen mellom det samme punktet i den andre plugghalvdelen og stoppepunktet på bryterplaten i lykten.
    Lykke til i jakten på den forsvunne kontakten!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 25)
error: Alert: Content is protected !!
Webhotell levert av Zondo Norge AS