Slitte gear / akslinger

  • 6 november 2019
  • Terje Flåt
Du er her:
← Tilbake

En motor som stadig hopper ut av gear er ikke spesielt morsom å kjøre. I enkelte tilfeller kan en justering av innlåsingsmekanismen og/eller korrekt shimsing av aksene gi lindring. Men ofte er det nødvendig med større inngrep. Slitasje på akser / drev er generelt en funkson av bruks- og vedlikeholdsmønster. Men feil kjedelinje og kjedestramming gir også unøvendig slitasje på hovedaksen. Likevel, hard og brutal kjøring/gearing er en ’killer’ for drev og inngrepsfunksonen mellom drev og akser. Og har man i tillegg lite/dårlig olje på gearkassen er slitasjen økende.

Slitasje på det glidende cluster av tannhjul på mellomaksen og knastene på aksen er som regel årsak til at motoren lett hopper ut av 2. og 3. gear. Knastene på mellomaksen er tilpasset drevclusteret og slitte drev gir som regel unødvendig slitasje på aksen og omvendt. Det er derfor å anbefale å skifte alt under ett.

Bildene viser slitt mellomakse (knastene) og et slitt 2/3 gear. Denne avrundede slitasjen fører til sidelengs ustabilitet og fører til at gearet hopper ut av inngrep til knastene på mellomaksen.

Drev

På den avbildede mellomaksen vises deler av knastene har blitt slitt vekk. Med tannhjul som dette er det forståelig at sjaltegaffelen (gearlåsen) ikke kan holde girene i posisjon under tung belastning.

Et annet problem med slitte tannhjul er ovale/usymmetriske hull på de faste drevene til 2./3 gear på hovedaksen – de som samsvarer med tappene på 1./4. gear på samme akse. Denne slitasjen er nindre utsatt for aksial bevegelse under belastning, men er slitasjen sterk nok vil den oftest resultere i at spesielt 4. gearet hopper ut.

Anbefaling Hvis du har problemer med «tannpuss» lyd fra gearkassen ved veksling eller at gear hopper ut av posisjon så er rådet enkely og entydig: GJØR NOE STRAKS! Problemet vil bare bli verre før girene / aksene er helt ødelagt.

Uansett tilstand så er det viktig med korrekt shimsing av aksene. Her er det mange anbefalinger om hva som er korrekt. Min metode er å prøvemontere blokken (inkl pakning) og kjenne manuelt på den aksiale bevegelsen. Et lite knepp er å anbefale. Men ikke la det overstige 0.1mm om mulig.

Drev
Drev
error: Alert: Content is protected !!
Webhotell levert av Zondo Norge AS