Hjem › Forum › Spør styret › PWK forgasser på Sachs 175
- Dette emnet har 3 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 1 måned, 1 uke siden av
JOYSERIK@GMAIL.COM.
-
ForfatterInnlegg
-
-
28. november 2024 klokken 21:25 #115784
BERNTWO@HOTMAIL.COM
DeltakerHei, har en Sachs 175 med Bing forgasser. Tenkte å bytte den ut med en Keihin PWK 28 forgasser.
Dersom dyser i denne avviker fra Bing sine på 115 hoved og 35 tomgang, bør disse da byttes ut? -
29. november 2024 klokken 07:06 #115789
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerKeihin PWK 28 er en god forgasser men jeg tror den muligens er en smule for stor for 175` kubikkeren, det som skjer ved økt diameter i venturidelen er at luft(gass) hastigheten synker og dermed fyllingsgraden i sylinderen, dvs. lavere dreiemoment på lavere turtall enn før. En større forgasser vil gi mulighet for tilstrekkelig luft/gass mengde ved høyere turtall, en mindre forgasser vil gjerne øke fyllingsgraden i sylinderen ved lavere turtall men være begrensende ved høyere turtall så her gjelder det å tilpasse størrelsen til motoren og bruken av denne.
Tomgangsdysen gir bensin til tomgangen samt ved lett gasspådrag, ved gasspådrag over dette overtar hoveddysen. For å finne riktig størrelse på disse må man rett og slett prøve seg frem, vurdere motorens gange og ikke minst lese fargen på tennpluggen. Bing forgasseren er av en særs enkel konstruksjon så Keihin forgasseren av riktig størrelse og variant vil nok være ganske overlegen og gi bedre motorytelse.
Uansett, lykke til med dette! Det er alltid morsomt å prøve nye løsninger i denne kjekke hobbyen!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb -
5. mai 2025 klokken 20:08 #117167
BERNTWO@HOTMAIL.COM
DeltakerHei, går nå satt på PWk forgasser på 175’n. Den går bra, satte inn dyser iht spec for motoren, 115 hoveddyse, og 35 tomgangsdyse.
Men motoren jager på tomgang, fra nesten stopp til den ruser. Har justert flottøren, da den flommet over. Virker sommaren får variabelt med drivstoff? -
6. mai 2025 klokken 07:03 #117175
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet du beskriver høres absolutt ut som at motoren suger falsk luft. Hvis den roer seg ned på tomgang ved å choke den litt så er det en god pekepinn. Falsk luft kommer vanligvis gjennom utett pakning mellom sylinder og forgasser, dårlige simmeringer på veiv eller mellom blokkhalvdelene. Bruk gjerne en spray (WD40 el. lign) mot steder du mistenker det lekker falsk luft og observer endringer i motorgangen.
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.