Svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 Svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175

#111862

Hei Geir,
Montering av Rito-veiv gjøres på samme måte som en original Sachs veiv, ytre lagerringer skal presses inn i blokkhalvdelene (husk å legge i mellomlagsskive først) etter å ha varmet blokken rundt hullet til lagerbanen og kjølt den nye lagerbanen i fryseren i et par timer for å underlette innpresning. Ved montering av ny simmering ikke glem å lage et lite hull i kransen på denne slik at det passer overens med smørehullet i blokken. Vær spesielt forsiktig når du lager dette hullet i simmeringen så du ikke skader selve leppen i simmeringen med boret!!
De gamle lager ytterringene kan brukes ved å plassere de på toppen av de nye lagerringene når disse presses inn i blokken.
Inner lagerringen presses på veivtappen med utmålte shims på innsiden av disse. For å underlette monteringen av innerringen kan man varme disse forsiktig (maks 100˚) før de presses på veivtappen. Bruk olje for å underlette dette. For å trekke av denne lagerringen må du bruke egnet avtrekker for å unngå skade på veivtapp/lagerring. Aksialslakk (inn-ut slakk) av veiv er 0,10-0,20mm, dette måles enklest med et måleur på veivtappen etter sammensetting av blokkhalvdelene inkl. pakning. Pass på at ikke veiven kommer for langt ut mot clutch-siden slik at drevet for primærkjeden kommer utenfor kjedelinjen for denne. (Drevet skal også shimses for å komme på linje med drevet på clutchhuset).
Det er meget viktig å shimse riktig for å oppnå korrekt aksialslakk til veiven! Bruk av riktig verktøy underletter denne jobben.
Lykke til med monteringen!

Webhotell levert av Zondo Norge AS