Hjem › Forum › Tekniske Fora › Motor › Montering av veivlager og shimsing Sachs 175
Merket: veivlager veiv shims
- Dette emnet har 12 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 10 måneder, 1 uke siden av Geir Svevad.
-
ForfatterInnlegg
-
-
18. januar 2024 klokken 08:54 #111841Geir SvevadDeltaker
Hei,
Jeg lurer på hva som er beste framgangsmåte for å få på plass lager-ringene på akseltappene på veiva? Må man ha noe mellomlegg mellom veivskinkene når lager-ringene bankes/presses på, og er det noen fare for at akseltappene kan komme ut av posisjon? Ny Rito-veiv det er snakk om.Når det gjelder shimsing så tror jeg at jeg har det ganske klart for meg, men det er altså differansen mellom bredde på veiv og avstand mellom lagerytterringene, med sammensatte blokkhalvdeler, som må utlignes?
Mvh
Geir Svevad -
18. januar 2024 klokken 10:59 #111862JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Geir,
Montering av Rito-veiv gjøres på samme måte som en original Sachs veiv, ytre lagerringer skal presses inn i blokkhalvdelene (husk å legge i mellomlagsskive først) etter å ha varmet blokken rundt hullet til lagerbanen og kjølt den nye lagerbanen i fryseren i et par timer for å underlette innpresning. Ved montering av ny simmering ikke glem å lage et lite hull i kransen på denne slik at det passer overens med smørehullet i blokken. Vær spesielt forsiktig når du lager dette hullet i simmeringen så du ikke skader selve leppen i simmeringen med boret!!
De gamle lager ytterringene kan brukes ved å plassere de på toppen av de nye lagerringene når disse presses inn i blokken.
Inner lagerringen presses på veivtappen med utmålte shims på innsiden av disse. For å underlette monteringen av innerringen kan man varme disse forsiktig (maks 100˚) før de presses på veivtappen. Bruk olje for å underlette dette. For å trekke av denne lagerringen må du bruke egnet avtrekker for å unngå skade på veivtapp/lagerring. Aksialslakk (inn-ut slakk) av veiv er 0,10-0,20mm, dette måles enklest med et måleur på veivtappen etter sammensetting av blokkhalvdelene inkl. pakning. Pass på at ikke veiven kommer for langt ut mot clutch-siden slik at drevet for primærkjeden kommer utenfor kjedelinjen for denne. (Drevet skal også shimses for å komme på linje med drevet på clutchhuset).
Det er meget viktig å shimse riktig for å oppnå korrekt aksialslakk til veiven! Bruk av riktig verktøy underletter denne jobben.
Lykke til med monteringen! -
18. januar 2024 klokken 18:53 #111869Geir SvevadDeltaker
Mange takk for utfyllende svar, da har jeg en god oppskrift å gå etter!
Skal veivlagrene settes inn med noe f.eks. hjullagerfett før endelig montering, eller vil det bare ødelegge for klaringen som er utmålt? Samme spørsmål gjelder også for nålelager for kryssbolt.Mvh
Geir -
18. januar 2024 klokken 22:49 #111870JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Du må ikke bruke fett men olje, enten vanlig motorolje eller 2-takt olje.
-
19. januar 2024 klokken 09:06 #111871Geir SvevadDeltaker
Den er grei – mange takk for hjelpen så langt!
Mvh
Geir -
20. januar 2024 klokken 17:23 #111880Geir SvevadDeltaker
Hei,
Har holdt på med justeringer av aksialklaringer på akslingene, og på starteraksen ser det ut til at noe ikke stemmer. Starteraksen skal ha en klaring på 0,1-0,2 mm fra pakningsflate til fjærføringsring, men når jeg setter i akslingen og alt i rekkefølgen det skal være, så går akslingen ca. 0,2 mm over pakningsflaten. Fjærføringsringen bygger jo også litt og montering av sjaltemekanismen må jo da bli feil, noe den gamle starterakslingen bærer preg av. Hva kan være feil her?Tenkte også å bytte filtpakningene rundt clutch-armen. Skal låsestift med gummipakning bankes/presses ut fra det lille hullet på innsiden av blokka?
Mvh
Geir -
21. januar 2024 klokken 08:39 #111883JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Geir,
Det er riktig at Sachs spesifiserer 0,1-0,2mm aksialslakk på start akselen. Det er ganske vanlig at denne slakken blir større pga at noen banker kicken på akselen og dermed bøyer platen på sjaltemekanismen som akselen støter mot. Hvis aksialslakken blir noe større enn 0,2mm så er ikke dette kritisk men hvis du ser at platen på sjaltemekanismen er bøyd så kan du med fordel rette denne.
For å bytte filtringene (2) på clutch utløserarmen så gjør du som du nevner, slå ut stiften fra innsiden med egnet tynn dor. Trekk så ut utløserarmen fra blokken. Filtringene skal settes grundig inn men girolje (ikke fett) før montering. Ved montering av armen igjen så må den presses kraftig ned i blokken for å få den langt nok ned slik at stiften kan presses inn igjen. Husk å smøre akselen før den monteres i blokken! -
21. januar 2024 klokken 15:20 #111884Geir SvevadDeltaker
Jeg fant ut av det med starterakselen og klaring; den nye akselen er selvfølgelig ikke slitt og gikk derfor ikke helt inn mot starterhjulet. Med et par kakk gikk akselen helt inn slik at rillene for gripehjulet ligger an mot starterhjulet og jeg får da målt ut riktig klaring. Starterhjulet sitter imidlertid da fast på starterakselen, får ikke dreid det rundt for hånd, og dette må vel løpe fritt for å unngå at starterakselen blir med rundt når motoren går?
Jeg får prøve å dreie noen runder med akslingen i hjulet og da se om det går seg til.Mvh
Geir -
3. februar 2024 klokken 11:45 #111969Geir SvevadDeltaker
Hei,
Monterte nye FAG-lagre på veiva etter å ha målt ut nødvendig klaring, men selv etter å ha målt både to og tre ganger ble det likevel ikke helt rett:) Klaringen ble omtrent i null med pakning så det må justeres. Får nå knapt dreid veiva rundt så det er litt tight..
Spørsmålet er om man får ringen med kuler av innerlagerringen uten å ødelegge disse? Det går lett på NSK-lagrene, men virker som det er mer permanent montert på FAG-lageret?
Mvh
Geir -
3. februar 2024 klokken 12:08 #111970JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Geir,
Jeg er litt overrasket over problemet du har med FAG- lagrene, jeg har selv brukt de ved flere anledninger uten problemer. Har du brukt en spesielt tykk underlagsskive i blokken under den innpressede ytterlagerringen?
Men for å svare på spørsmålet ditt, ja du kan fjerne plastkransen med kuler fra inner lagerbane. De sitter på ganske godt så jeg bruker å vippe de av med to brede flate skrujern.Mvh. Erik
-
3. februar 2024 klokken 13:16 #111971Geir SvevadDeltaker
Hei,
Jeg la inn en ny underlagsskive med samme tykkelse og dimensjon som den gamle så det tror jeg skal være greit. Jeg fulgte beskrivelsen i boka og målte ut en differanse på 1,01mm og la på o,5mm shims på hver side av veiva. Jeg antar det rett og slett er unøyaktighet i målingen som er årsaken til at det ikke ble helt rett. Jeg tenker å redusere til 0,4mm så regner jeg med det blir innenfor.
Men jeg ser også det står pakningen skal strykes inn med fett, kan det gjøre at pakningen blir noe “tykkere” og at klaringen da blir riktig?Takk for raskt svar og fortsatt god helg!
Mvh
Geir -
3. februar 2024 klokken 13:49 #111972JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Noen bruker fett på pakningen, jeg gjør ikke det. Temposhop satser på produksjon av pakninger av bedre kvalitet. Fettet vil ikke gjøre noen forskjell på høyden.
-
3. februar 2024 klokken 19:58 #111976Geir SvevadDeltaker
Ok, da dropper jeg fett. Har iallfall nå fått shimset opp igjen veiva med 0,4mm på hver side, og fikk da en aksial klaring på ca. 0,15mm med pakning, så da får det være greit:)
Mvh
Geir
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.