Lys, 175 Swing. 1957.

Hjem Forum Tekniske Fora Elektrisk anlegg Lys, 175 Swing. 1957.

Merket: ,

Ser 3 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #91631

      Hei.
      Jeg trenger hjelp for å få lys på Swingen. Sykkelen er nokså fullstendig restaurert, men jeg får ikke lykta til å virke.
      Har satt inn ny reflektor fra Berg, der er det ikke opplegg for parklys.
      Med referanse til koplingsskjemaet som Ole-Petter Aareskjold har laget: Lysspolen fungerer og gir 12- 15 Volt på tomgang, vekselstrøm målt i pkt 51, med utstyr fra Biltema. Men jeg får ikke fram strøm til hovedlykta. Jeg har oppfattet det sånn at ledningen fra pkt 31 som har jordkontakt, gjelder parklyset som altså ikke er aktuelt her. Den kan vel bare kuttes og isoleres? Pkt 57 fram til til lykta har ikke spenning og det er vel det som er problemet?
      Har dere noe tips til hjelp? Kan det være at likeretteren ikke fungerer?
      Bryter for tenning fungerer og batteritingene (bremselys og horn)fungerer også.

      Vennlig hilsen
      Sven Olav Yndestad

    • #91632
      ERIK JOYS
      Moderator

      Hei Sven Olav,
      Lyssystemet på SM55 175cc består av to lysspoler som sammen gir nok effekt for å drive hovedlyspære 6volt 35/35watt og baklys 6volt 5watt. Fra den elektriske koplingspluggen på motoren går det ifølge skjema tre ledere, den ene (sort) er for motor stopp, den neste er rød og er kun til likeretter og ladestrøm for batteriet. Likeretter er ikke brukt til lys. Den siste lederen er gul og er koplet til begge lysspolene samtidig, den går til bryterplaten i lykten, videre til dimmebryter på styret og til slutt til hovedlyspæren. Baklyset har eget punkt på bryterplaten. Det som ofte skjer er at det enten er feilkoblet på motorkontakten eller at det er dårlig kontakt der. Hvis du har en batterilader med 6 volt utgang kan du først bruke denne til feilsøking. Kople frahverandre motorkontakten og sett laderens jordklype til jord gjerne på motoren, den andre klypen (+) til punktet i pluggen som går til lykten (igjen, plugg frakoblet ) Hvis det fremdeles ikke er lys i lykten må du prøve deg frem med en enkel prøvelampe hvor strømmen forsvinner, først inn på bryterplate, deretter ut fra denne og inn/ut på dimmebryter. Jording til hovedlys går gjennom styrekronelager og kan iblandt gi dårlig kontakt, dette kan isåfall medføre vekselvis høy spenning til pæren og at denne ryker. Det kan være en ide å legge en designert ledning fra hovedlyspæreholder til et godt jordet punkt på motor/ramme.
      Lykke til og gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går.

    • #91640

      Takk for svar. Jeg skaffet en testlampe og kunne konstatere at alle lederne gir strøm som de skal. Problemet viste seg å være jording til hovedlyset.
      Etter å ha kopla pkt (ref aareskjold skjema) 31 til lampa og jording i lyktehuset, kom hovedlyset og baklyset i orden. Riktignok oppsto da et annet problem: motoren vil ikke stoppe på som den skal ved bryterstilling 1. Jeg har målt forbindelsen fra motoren (svart ledning til opp til pkt 2) og den er i orden. Hva kan være problemet her?

      Vennlig hilsen Sven Olav

    • #91642
      ERIK JOYS
      Moderator

      I dette tilfellet begynner du i motsatt ende en ved lysproblemet. På bryterplaten har du to punkter som blir koplet sammen ved bryterstilling STOPP, en av disse to punktene er festet til ledningen som går til den svarte ledningen på motorkontakten. Ta en løs testledning og gi den en skikkelig jord (f.eks.på motoren), ta så den andre enden og berør først det ene punktet på bryterplaten som nevnt over, hvis ikke motoren stopper prøv så det andre punktet. Hvis motoren stopper nå så mangler bryterplaten jord på det første punktet. Hvis motoren ikke reagerer på noen av punktene så er forbindelsen brutt til motoren. Dårlig kontakt på motorkontakten? Du kan ta øverste del av motorkontakt av, (vær forsiktig her, disse kontaktene er laget av bakelitt og går lett i stykker!) med bryterkontakten demontert start så motoren. Bruk en vanlig prøvelampe som du jorder i motoren, berør så en og en av de tre punktene på motorkontakten som står igjen på motorblokken. En av de kommer fra stiften i tenningsanlegget og når du treffer/jorder denne vil motoren stoppe. Hvis den gjør det sjekker du forbindelsen mellom det samme punktet i den andre plugghalvdelen og stoppepunktet på bryterplaten i lykten.
      Lykke til i jakten på den forsvunne kontakten!
      Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

Ser 3 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
error: Alert: Content is protected !!
Webhotell levert av Zondo Norge AS