Moped vibrerer ved høy hastighet

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Moped vibrerer ved høy hastighet

Ser 6 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #92273
      Vegard Jøssang
      Deltaker

      Hei.
      Jeg har arvet en -94 modell corvette 380P, som rister/vibrerer kraftig når den kommer opp i fart. Etter en drøy ukes bruk er lydpotte løsnet flere ganger, bolter til tannhjul har skrudd seg ut, kjedelås falt av osv. Gikk raskt over å sjekket bolter på motor, dekk og svingarm uten å finne noe løst. Hva kan forårsake denne vibrasjon?

    • #92335
      ERIK JOYS
      Moderator

      Hei Vegard,
      Gratulerer med en meget populær moped, Corvette 380P er av de senere utgavene som har den kjente firegirs viftekjølte motoren som har vært i bruk siden begynnelsen på 1960-tallet. Grunnen til vibrasjon er vanligvis en av to årsaker, for å kontrollere dette må du demontere kick, girpedal og viftedeksel. Ta så tak i viften og kjenn for slakk inn-ut/opp-ned. Her skal det ikke være slakk men er det slakk opp/ned så vil dette gi vibrasjoner. Isåfall må motoren demonteres og nye rammelagre for veivakselen byttes og shimses inn. Andre ganger er det dessverre ikke uvanlig at noen har brukt hammer på svinghjulet for å demontere dette, dette kan skade veivtapp slik at svinghjulet får kast. Dette kan sjekkes ved å demontere viften og sakte dreie svinghjulet og med f.eks et lite skrujern holdes fast mot siden av svinghjulet (nesten kontakt) og observere evt. kast. Bruk av måleur vil selvsagt være enda bedre.
      Lykke til med Corvetten din!
      Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    • #92399
      Vegard Jøssang
      Deltaker

      Hei.
      Vi har nå demontert deksel og giret, slik at vi kommer godt til svinghjulet. Er en liten slark opp/ned, men usikker hvor mye som er akseptabelt. Vi tok ett bladmål å la mellom svinghjul og deksel mens vi roterte svinghjul. Fikk da 1,45mm på ett område, men måtte ned i 1,30/1,35mm noen steder. Er dette avviket nok til å skape vibrasjon?
      Som nevnt er denne arvet fra bestefar som kjøpte den ny. Det er meget usannsynlig at noen har skrudd på denne motoren, da det er langt utenfor kompetansenivå for vedkommende 🙂 Vi observerte ett slags spor på siden av svinghjulet. Er det normalt? Tenkte at dette ville skape ulik vekt siden det kun er på ene siden? Var ikke lett å se om det var originalt, må skaffe til veie en avtrekker for å få tatt av svinghjul for skikkelig sjekk.

    • #92410
      ERIK JOYS
      Moderator

      Normalt sett skal det ikke være slakk i veiven i det hele tatt, slakken du beskriver kan være årsaken til vibrasjoner, isåfall må motoren deles, nye rammelagre monteres og veiv justeres/shimmes til riktig aksial (inn-ut) slakk. For å kontrollere kast i veivtappen bør girdeksel demonteres og måleur settes mot siden av svinghjul for så å dreie svinghjul rundt og sjekke måleur for kast.

    • #92427
      Vegard Jøssang
      Deltaker

      Gikk til innkjøp av ett måleur som jeg plasserte på svinghjulet. Målte ett kast på totalt 0,15mm ( indikatornål viste mellom 82 og 97 på klokken som er 1mm/omdr). Er dette nok kast til å skape mine problemer?

    • #92428
      ERIK JOYS
      Moderator

      God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
      Erik

    • #92429
      ERIK JOYS
      Moderator

      God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
      Erik

Ser 6 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
error: Alert: Content is protected !!
Webhotell levert av Zondo Norge AS