Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerJa det stemmer, sort ledning går til stiften og skal jordens når du skal stoppe motoren.
JOYSERIK@GMAIL.COM
Deltaker)Hei Kyrre,
Den sorte ledningen som kommer ut av motoren er stopp-ledningen. Når den går til jord forsvinner gnisten på tennpluggen og motoren stopper. For å lage en ekstern stoppebryter kan du ta sort ledning inn og en jordet ledning ut.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerWattstyrken vil nok være spesifisert fra produsenten/selger av det elektroniske tenningsanlegget.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerVel, den enkleste måten å sjekke om likeretteren
lekker
er å først kople på multimeteret med amp-instilling mellom batteri og batteriledning, sjekke om noe trekker strøm for så å kople bort likeretteren og sjekke resultatet.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei!
Batteriet skal normalt ikke gå tomt ved normalt bruk, at spenningen viser 8 volt under kjøring er en indikasjon at ladekretsen fungerer som den skal men i ditt tilfelle kan det forekomme krypstrøm noe som kan drenere batteriet. Bruk et vanlig multimeter med mulighet for opp til 10amp måling, kople dette mellom batteriledning (pluss eller minus) og batteri og se om det er noe som trekker strøm. Hvis så kan du kople bort enkeltdeler til du finner strømtyven.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei!
Noen ganger er det selve girpedalen som tar borti det lille S-dekselet på clutchdekselet ved oppgiring men hvis det ikke er det som er feilen så er det nok problem med den lille palen i sjaltemekanismen som ikke beveger seg som den skal. Denne palen har en liten fjær som vipper palen i inngrep med tennene på sjalteakselen og dermed løfter girdrevene på plass. Jeg tviler sterkt på at problemet er sjaltegaffelen. Dessverre må nok motoren deles for å komme til sjaltemekanismen men da er det jo også en god mulighet for å kontrollere resten av gir og veivdelene samt evt. bytte pakninger og simmeringer. Anbefaler å skaffe en verksteds beskrivelse på hvordan dette skal gjøres evt. overlate det til en kyndig mekaniker.
Lykke til!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Stein,
Jeg må innrømme at jeg er deg svar skyldig! På en olje gaffel som kom på modeller fra 1962 så er det en plasthylse imellom foringene som holder dem frahverandre men på fettgaffelen ser jeg ikke en slik hylse på tegningen i delekatalogen til Øglæmd (se teknisk hovedkatalog motorsykkel på klubbens websider) . Jeg ville nok forsøkt å legge spørsmålet ut på klubbens Facebook sider da det garantert er noen som har svaret på dette der.
Beklager at jeg ikke kunne gi deg et bedre svar.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerLagrene smøres med egnet olje ved montering (ramme og rådelager) men simmeringene settes inn med fett ved montering. Disse simmeringene smøres normalt med oljen i bensinen ved kjøring men ved nymontering/ overhaling er det viktig at det er en form for smøring ved første oppstart. Som du nevner vil fettet forsvinne ganske raskt men vil da bli erstatter av oljen i bensinen.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerNå høres det ut som du er temmelig nær optimal shimming. Hvis du har planer om lignende operasjoner i fremtiden vil jeg anbefale å vurdere anskaffelse av et måleur som vil gjøre denne jobben mye lettere. Både hoved og mellomaksel samt veivaksel er avhengig av nøye utmålt aksialslakk.
Lykke til !JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerJa, mellomaksel må gå fritt men clutchlageret trenger så mye støtte som mulig derfor 0,05mm. Bruk måleur. Etter noe bruk vil denne aksialslakken øke noe.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvis du har montert nytt clutchlager og bronseforingen mellom lageret og mellomakselen ikke er slitt samt justert aksialslakk på mellomaksel til maksimum 0,05mm så skal det være minimalt med slakk i clutch huset. Sjekk disse tingene en gang til for å finne avviket.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Bjørn,
Jeg er litt usikker på hva du mener med kobling, mener du clutchen? Og hvilken del på motoren er det som sitter fast?
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDe skal godkjenne uten bremselys men du må ha horn. Originalt er det elektrisk, om de også kan godkjenne ball-horn som andre Tempo modeller bruker er jeg usikker på.
Mvh. ErikJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Lars,
Tempo Standard hadde riktignok batteri som gav strøm til horn og parkeringslys men den ble godkjent uten bremselys, her var/er det håndsignal som gjelder!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvis du bruker et kjent merke syntetisk 2-takts olje så blir nok det bra, de aller fleste oljene på markedet duger fint til tross for hva man kan lese på Facebook !
-
ForfatterInnlegg